top of page

Vergelijk geen appelen met peren!

Bij HERFST denken we aan .... appelen en peren. Maar, wat is nu gezonder? Welk van de 2 bevat meer calorieën? Welke kan je het langst bewaren?


APPEL

TOP eigenschappen :

- Een appel bevat meer VITAMINEN dan een peer. In een peer zit wel meer Vit K en B3.

Het klopt wel dat de meeste vitaminen net onder de schil zitten. Dus goed wassen (zelfs met warm water) i.p.v. te schillen.

- Een appel kan je LANGER BEWAREN. Let wel : onderaan in de frigo op 4°C kan je ze maanden bewaren, op kamertemperatuur tot 10 dagen. Peren kan je slechts een aantal dagen bewaren, zelfs in de frigo.

- Zowel appelen als peren zijn in vergelijking met andere fruitsoorten LAAG IN CALORIEEN, toch bevat een appel ongeveer 7% minder cal. dan de peer.

- De appel wint de Gouden medaille in de categorie "VERSCHILLENDE SOORTEN". Er zouden wereldwijd ongeveer 30.000 soorten zijn, terwijl voor de peer ongeveer 5000 wordt geschat.

- POPULAIR : Er worden jaarlijks MEER appelen dan peren gegeten. Denk maar aan ons eerste fruitpapje : jawel met appel!


PEER



TOP eigenschappen :

- De peer heeft een ruime voorsprong op de appel door zijn HOGE MINERALENGEHALTE. Ruim 40% meer magnesium, 50% meer calcium, 50% meer ijzer en zelfs 150% meer zink.

MAGNESIUM : Speelt een belangrijke rol voor ons spier- en zenuwstelsel. Een tekort kan leiden tot spierkrampen, aderverkalking, darmklachten en problemen met de schildklier. De werking van het magnesiumgehalte in je bloed hangt nauw samen de opname van calcium en kalium. Belangrijk voor stevige beenderen en je gebit.

Magnesium vind je ook in cashewnoten, linzen en oef! in donkere chocolade.

CALCIUM : Is niet alleen belangrijk voor je gebeente en gebit. Ook je spieren en hart hebben calcium nodig. Het speelt ook een grote rol in je verteringsproces en zou je zelfs tegen allergieën en ontstekingen helpen. Voor een optimale opname van calcium neem je ze best samen met Vit. D, magnesium of kalium. Een tekort aan calcium kan leiden tot spierkrampen (zoals magnesiumtekort), droge huid, zwak gebeente.

- SUIKERGEHALTE : De peer bevat net iets minder koolhydraten dan een appel, maar het verschil zit voornamelijk in de zuurtegraad. Voor mensen met een gevoelige maag zijn peren beter geschikt.

- VEZELGEHALTE : Raar maar waar, maar een peer heeft een hoger vezelgehalte en geeft dus sneller een verzadigd gevoel. Een peer stimuleert je verteringssysteem beter dan een appel.


CONCLUSIE

"An apple a day keeps the doctor away" Maar een peer doet dat ook.

Beide zijn gezonde producten. Wissel af, zo krijg je van beide vruchten het optimale aan vitaminen en mineralen binnen. Koop zeker de lokale soorten, zo steun je ook nog eens onze Belgische kwekers.

SMAKELIJK


In onze nieuwe rubriek "BLOGRECEPTEN" kan je lekkere en gezonde gerechtjes bestellen met appelen en peren.




46 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page